Fotoprojekt: resultat

Idén till mitt nuvarande fotoprojekt fick jag då jag såg frilansfotografen Sune Liljevalls bild på fotocommunityt fotosidan. Jag blev väldigt nyfiken på om jag kunde göra något liknande, men i min egen version och stil. Jag har utöver eget upptäckande i photoshop även mailat Sune och fått ett svar på mina frågor som jag är mycket tacksam över.
-
Under hela processen har jag studerat, analyserat och härmat hans bilder, och försökt göra något liknande. Tyvärr har jag hamnat i den onda cirkeln att jag påbörjat många bilder som vid nästa arbetstillfälle inte känts som något material värt att jobba vidare på. Resultatet ser, efter mycket om och men, i alla fall ut såhär:
-
 
-
Såhär vid redovisningstillfället höstens första projekt kan min slutkommentar kring resultatet dock enklast sammanfattas med ordet missnöje. Jag känner att jag tog mig vatten över huvudet när jag planerade att göra en bild innehållande timmar av photoshoparbete och med många verktyg och arbetssätt jag aldrig tidigare använt mig av.
-
Problemen jag stötte på var dels att jag endast hade tillgång till photoshop hemma och i skolan, vilket gjorde att jag för att klara övriga skolan inte hade möjlighet att arbeta i snitt mer än två timmar per vecka. Ett annat problem var att jag till en början endast spenderade tiden med att utforska photoshop för att hitta nya funktioner och effekter som skulle stämma överens med min vision av resultatet. Jag har läst mycket på internet och prövat mig fram själv, vilket har gjort att jag har utvecklats otroligt mycket - så även om jag är missnöjd med projektet är jag mer än nöjd med min egen utveckling och mina nyförvärvade kunskaper. Därför känns projektet trots allt ganska lyckat - även om det inte enligt min mening inte är det utifrån sett.
-
Exempel på områden jag har lärt mig mer och utvecklats är: hur man markerar objekt eller delar av dem på olika sätt - både i CS3 (hemma) och CS5 (skolan), exempel på många filter samt hur man kan justera dessa och vilka som passar att använda när, att jobba i bilder med många lager samt att utvidga min kreativa förmåga.
-
Mitt resultat, dvs de ovan publicerade bilderna, har jag båda arbetat fram under de två senaste veckorna. Detta för att jag inte förrän då kände mig tillräckligt redo och hade tillräckligt med kunskaper för att kunna skapa fritt. Det kändes som jag först då visste ungefär vad jag ville göra och hur jag skulle nå mitt mål.
-
För att sammanfatta det hela är jag inte nöjd med minslutprodukt men är mer tillfreds med mina förvärvade kunskaper. Anledningen till mitt missnöje är att jag skulle ha behövt mer tid, kanske en hel termin, för att kunna skapa något som jag verkligen skulle vara stolt över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0